reklama
reklama

Starosta zamojski pisze do premiera

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Starosta zamojski pisze do premiera - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
9
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
ZamojszczyznaPowiat zamojski podobnie jak inne z Lubelszczyzny podpisał się pod dwoma dokumentami, które trafiły na biurko premiera Donalda Tuska. Samorządowcy domagają się utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg ale też apelują o zmiany w funkcjonowaniu ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Na Konwencie Powiatów Województwa Lubelskiego, nasz reprezentował starosta Stanisław Grześko, który jest zresztą przewodniczącym konwentu.
reklama

Na posiedzeniu w Lublinie, członkowie konwentu przyjęli dwa stanowiska:
- W sprawie zmiany przepisów prawa w zakresie funkcjonowania ochrony zdrowia i pomocy społecznej
- W sprawie utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg" (dawniej Funduszu Dróg Samorządowych)
 
Czego domagają się nasi samorządowcy?
 
- Powiaty wchodzące w skład Konwentu Województwa Lubelskiego apelują o  utrzymanie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (dawniej Funduszu Dróg
Samorządowych) juko jedynego dzisiaj kompleksowego instrumentu wsparcia rea|izacji zadń na drogach zarządzanych przęzjednostki samorządu terytorialnego:
powiaty i gminy. Obecnie brak jest innych źródeł zewnętrznego finansowania inwestycji drogowych, niezbędnych dla poprawy parametrów technicznych lokalnej
sieci drogowej otaz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich użytkowników dróg. Pomimo, iż wysokośćdofinansowania ze środków RFRD jest
uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy jednostek samorządu terytorialnego, tym większa wartość
dofinansowanią to nawet przy minimalnym poziomie dofinansowania w wysokości 50% kosztów realizacji przedsięwzięcia, jest to znaczący zastrzyk finansowy dla
samorządów. Ostatnie lata obfitowały w nabory na budowę/przebudowę oraz remonty dróg powiatowych i gminnych, a także te w węższym zakłesie tj. mające na
celu poprawębezpieczęństwa niechronionych uczestników ruchu, w tym szczególnie pieszych w rejonie przejść dla pieszych. W roku 2024 był to juz tylko jeden nabór
w województwię lubelskim. Wnosimy o utrzymanie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na poziomie z lat 2022-2023. Bez wsparcia ze strony rządowej, samorząd
będzie mocno ograniczony w swych drogowych zarierzeniach inwestycyjnych i pozbawiony mozliwości kontynuacji poprawy jakości infrastruktury drogowej - czytamy w pierwszym stanowisku.
 
Drugi dokument przyjęty przez powiatu z regionu dotyczy ochrony zdrowia:
 
- Zaniepokojeni pogarszającą się sytuacją finansową w ochronię zdrowia, a co za tym idzie sytuacją finansową szpitali powiatowych, jako przedstawicięlę podmiotów
tworzących szpitale powiatowę zrlłracamy uwagę na potrzebę zmiarty przepisów prawa w zakresie:  urealnienia wyceny świadczęń zdrowotnych udzielanych w ramach procedur medycznych, finansowania przez NFZ wszystkich nadwykonań w 100%, sformułowania jednoznacznych przepisów ustawy z dnia 8 częrwaa 2017r.
o sposobie ustalania najniższego wynagrodzęnia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych - w kwestii rodzącego
konflikty wynagrodzęniapielęgniarek i połoźnych, aby nie pozostawić możliwości dowolnej interpretacji w kwęstii ustalania wysokości wynagrodzęnia dla
pracowników tej supy zawodowej,  zagwarantowanie środków finansowych na pokrycie kosztów ustawowych. Ponadto postulujemy o wprowadzęnię przepisów mających na celu zwiększenie dostępności\ekarzy dla szpitali powiatowych np. wprowadzając obowiązek przępracowania w szpitalu powiatowym 3 lat przęz lekarzy rezydentów
posiadających umowę o pracę w trybie rezydenckim. Brak takich przepisów prowokuje problemy szpitali powiatowych z pozyskaniem kadry lekarskiej. Szpitale
te nie są w stanie konkurować z większymi szpitalami w kwestii wysokości wynagrodzęnia dla lekarza. Mają miejsce sytuacje ,,podkupywania" lekarzy przez
szpitale, co w konsekwęncji prowadzi do niezdrowych sytuacji windowania stawek płac za godzinę pracy lękarza. Problem tęn zostałby częściowo rozwiązany, gdyby
wprowadzone zostały proponowane przepisy. Funkcjonowanie domów pomocy społecznej i komercyjnych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku regulują odrębne artykuły ustawy o pomocy społecznej. Forma prowadzenia placówęk całodobowych przęz podmioty prywatne jest w znacznym stopniu zawężona, skrócony jest do minimum mechanizm wydania zezwolenia na prowadzęnie tego typu placówki. Podmioty prowadzące tego rodzaju placówki nie są zobowięane do wydawania decyzji administracyjnych o skierowaniu i umieszczeniu. Koszt utrzymania mieszkańca ustala podmiot prowadzącay, przy zatrudnianiu kadry nie obowiązuje żaden wskaźnik. Natomiast warunkiem efektywnej realuacji usfug opiekuńczych i wspomagających w domu pomocy
społecznej jest zachowanie określonego wskźnka zatrudnienia, który wymusza zatrudnienie określonej liczby pracowników. Funkcjoniwanie domu pomocy
społecznej podlegającego spełnieniu określonych w przepisach prawa standardów generuje dużo wyższe koszty w stosunku do placówek zapewniających całodobową
opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym więku. Biorąc powyższe pod uwagę, należałoby ujednolicić przepisy w zakręsie
funkcjonowania jednostek publicznych i komercyjnych pod względem kwestii ujętych powyżej - to treść drugiego przyjętego stanowiska.

reklama
reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama