Szkoły zawodowe od lat zmagają się z wieloma trudnościami, które mają swoje źródło zarówno w sposobie organizacji systemu edukacji, jak i w podejściu społeczeństwa do tego typu kształcenia. Przede wszystkim ciąży na nich niska renoma. Przez lata utrwaliło się przekonanie, że szkoły zawodowe są miejscem dla uczniów słabszych, mniej ambitnych, którzy nie dostali się do liceum. Taka etykieta sprawia, że wielu młodych ludzi trafia tam nie z wyboru, lecz z konieczności, co odbija się na ich motywacji i zaangażowaniu w naukę.
Kolejnym problemem jest niedopasowanie kierunków i programów nauczania do potrzeb rynku pracy. Szkoły zawodowe kształcą często w zawodach, które stopniowo tracą znaczenie, a brakuje elastyczności, by szybko reagować na nowe technologie czy zmieniające się wymagania gospodarki. Z tym wiąże się także kwestia wyposażenia – wiele placówek korzysta z przestarzałych pracowni i sprzętu, które nie oddają realiów współczesnych zakładów produkcyjnych czy usługowych.
Dlatego Zamość realizuje projekt, który potrwa aż do końca 2026 roku:
- Zakończyła się dostawa wyposażenia do pracowni szkolnych do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 2 i Zespołu Szkól Ponadpodstawowych Nr 5. W ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zakupione zostały zestawy do symulacji pracy układów będących na wyposażeniu samochodów oraz pojazdów rolniczych. Ich zakup wpłynie pozytywnie na proces kształcenia uczniów w zakresie działania tych układów oraz na umiejętność diagnozowania awarii poszczególnych układów - informuje UM Zamość.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.