Na jakim jesteśmy etapie
Budowa 125 km trasy od Piask do Hrebennego została podzielona na dziewięć odcinków. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł. Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów drogowych. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem.
Pierwsze prace
Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Oba realizuje wyłoniona w przetargu firma Budimex. Wartość tych dwóch kontraktów to ponad 1 mld zł.
Na odcinku bliżej Zamościa trwają przygotowania do rozpoczęcia prac, związanych m.in. z planowaną przebudową podziemnych sieci uzbrojenia terenu oraz rozbiórkami budynków. Bardziej zaawansowane są prace między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Wykonywane są nasypy i wykopy, prowadzona jest wymiana gruntu i wzmocnienia podłoża oraz przebudowa sieci uzbrojenia terenu. Rozpoczęły się też prace związane z budową wiaduktów oraz przejść dla zwierząt.
Co na pozostałych odcinkach
Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Do końca tego roku mają zostać złożone wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie tych decyzji dla kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 45 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.: -Opracowujemy też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Terminal ten realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Planujemy także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID - potwierdza GDDKiA.
S17 z dofinansowaniem z UE
Realizacja drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał, w drodze konkursu, dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.