Według najnowszych danych z licznika e-busów Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl wynika, że w polskich miastach jeździ obecnie 707 elektrycznych autobusów. W samym I kw. 2022 r. do tej puli dołączyło aż 79 pojazdów. Polska Izba Rozwoju Elektromobilności prognozuje, że w latach 2022 – 2024 na polskich drogach jeździć będzie ponad 1350 autobusów elektrycznych.
- Najbardziej rozwinięta pod tym względem jest Warszawa, gdzie w ruchu miejskim używane są 162 elektryczne autobusy. Kolejne miasta w czołówce to Kraków, z liczbą 78 e-busów, Poznań – 59 autobusów zeroemisyjnych. Zaraz za podium znalazło się Jaworzno (44 szt.) i Zielona Góra (43 szt.) - informuje portal transport-publiczny.pl.
Największym atutem autobusów elektrycznych jest ich niska emisja gazów cieplarnianych. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikami spalinowymi, autobusy elektryczne nie emitują dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe. Autobusy elektryczne charakteryzują się znacznie wyższą efektywnością energetyczną niż ich spalinowe odpowiedniki. Silniki elektryczne są w stanie przekształcić aż do 90% energii elektrycznej w siłę napędową, podczas gdy w przypadku silników spalinowych jest to tylko około 30%. Dodatkowo, dzięki technologii rekuperacji, autobusy mogą odzyskiwać energię podczas hamowania, co jeszcze bardziej zwiększa ich efektywność.
Wspominamy o tym po mailu, który dostaliśmy od mieszkańca Zamościa:
- W Zamościu przegubowce wożą powietrze, niszczą swym ciężarem drogi , a w Rzymie ..... Proszę wystarcza króciutkie na 15 miejsc. Proszę zwrócić też uwagę na sterylną czystość ulic. Tam nawet w niedzielę jeżdżą małe zamiatarki i służby oprozniaja smietniki. W Zamościu brud i walające się śmieci. Myślałem, że po zmianie władz będzie lepiej. Niestety jest jeszcze gorzej, ale koledzy bez kompetencji mają stanowiska.... Taka polska samorządność - napisał Krzysztof.
– To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – komentuje dla transport-publiczny.pl, Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Przypomnijmy, że w Zamościu już w grudniu 2023 roku do Miejskiego Zakładu Komunikacji trafiło 14 autobusów MAN Linos’s City E: dziesięć dwunastometrowych oraz cztery przegubowe. Zakupiono je w wyniku przetargu.
Co na to mieszkańcy? Chętnie poznamy Wasze zdanie: [email protected]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.