Pod ciepłym, czerwcowym niebem Zamościa, w sercu jednego z najpiękniejszych rynków Europy, zabrzmią arcydzieła włoskiej opery. Gala operowa w ramach 18. Zamojskiego Festiwalu Kultury „arte, cultura, musica e…”. To wieczór, który połączy elegnację klasycznej muzyki z otwartą przestrzenią i bliskością publiczności. Wszystko 7 czerwca (sobota) o godzinie 20:00 na Rynku Wielkim w Zamościu.
Na scenie wystąpią soliści: Marta Mazanek-Matuszewska i Paweł Michalczuk, którym towarzyszyć będzie – Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą charyzmatycznego dyrygenta Giovanniego Pompeo.
Repertuar wieczoru to pełna emocji podróż przez największe dzieła mistrzów włoskiej opery. Usłyszymy uwertury i arie z takich oper jak:
- Cyrulik sewilski i Kopciuszek Gioacchina Rossiniego – pełne lekkości, humoru i błyskotliwej wirtuozerii,
- Don Pasquale Donizettiego – z uwodzicielskimi melodiami,
- Nieszpory sycylisjkie Verdiego – dramatyczne i pełne pasji,
- Gianni Schicchi i Cyganeria Pucciniego – z najsłynniejszymy airiami sopranowymi świata,
- a także niezapomniane fragmenty z Wilhelma Tella i Włoszki w Algierze.
WYKONAWCY:
Marta Mazanek-Matuszewska – sopran
Paweł Michalczuk – bas-baryton
Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu
Giovanni Pompeo – dyrygent
Marta Mazanek-Matuszewska – Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie wokalnej prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych, m.in. II Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy (I nie przyznano), jak również Nagrody im. Antoniny Kowtunow dla Najlepszego Sopranu Konkursu, III Nagrody Międzynarodowego Konkursu Bella Voce w Busku Zdroju, III Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, czy Nagrody od Edyty Kulczyk na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy. W 2022 roku debiutowała partią Frasquity w Carmen G. Bizeta na deskach Opery Wrocławskiej. Ponadto, wykreowała partię Clorindy w operze “La Cenerentola” G. Rossiniego, którą otrzymała po wygranych przesłuchaniach do Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie. W trwającym sezonie artystycznym, wystąpi również jako Zerlina w operze „Don Giovanni” W. A. Mozarta, na deskach Opery Lubelskiej. Występowała jako solistka, m.in. w Filharmoniach: Opolskiej, Łomżyńskiej, Częstochowskiej, a także z najstarszą w Polsce Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją m. Aleksandra Grefa. Współpracowała też z Fundacją Orfeo im. Bogusława Kaczyńskiego. Obecnie bierze udział w programie kształcenia młodych talentów Akademii Operowej w Warszawie.
Paweł Michalczuk – Absolwent studiów I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leszka Skrli oraz studiów II stopnia z wynikiem celującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dr. hab. Roberta Gierlacha. Pierwsze doświadczenia wokalne zdobywał w Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym, z którym koncertował w Polsce i za granicą, wykonując m.in. Stabat Mater oraz III Symfonię „Pieśń o nocy” Szymanowskiego, II Symfonię „Lobgesang” op. 52 Mendelssohna czy VIII Symfonię „Tysiąca” Mahlera. Michalczuk brał też udział w koncertach w ramach Portuguese Summer Choral Festival w Lizbonie oraz w koncercie Sen Gerontiusza pod kierownictwem Paula McCreesha. W murach Gdańskiej Akademii Muzycznej śpiewał solowe partie w takich dziełach, jak Uwertura jubileuszowa „Nec temere, nec timide” Jabłońskiego, Litanie ostrobramskie Moniuszki i Requiem Mozarta. Na uwagę zasługują również spektakle opery Tannhäuser R. Wagnera z jego udziałem, wystawiane podczas XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Już podczas studiów licencjackich rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką, zdobywając doświadczenie sceniczne w spektaklach Otello i Nabucco Verdiego, a także w Strasznym dworze Moniuszki. Współpraca ta zaowocowała partiami solowymi w takich produkcjach, jak: Ściąga z opery (jako Mefistofeles z Fausta Gounoda), Opera Tu!Tu! (partia Skołuby ze Strasznego dworu Moniuszki), Verbum Nobile Moniuszki (jako Serwacy) oraz światowa prapremiera Sądu Ostatecznego Knittla (rola cara Piotra I). Na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej występował w partii Kruszyny w realizacji opery Sprzedana narzeczona Smetany. W lipcu 2018 wystąpił z recitalem pieśni Chopina w Paryżu podczas festiwalu Chopin au Jardin. W 2016 r. został aktywnym członkiem prestiżowej Chorakademie Lübeck – międzynarodowego zespołu składającego się z obiecujących solistów, z którym koncertował w Europie i na świecie w repertuarze obejmującym m.in.: Mszę c-moll Mozarta (wykonanie na Rheingau Musik Festival 2017), światową premierę opery Buddha Passion chińskiego kompozytora Tana Duna (podczas Dresdner Musikfestspiele, New Vision Art Festival w Hong Kongu i tournée po Chinach kontynentalnych). Brał też udział w koncertach i nagraniu płyty Götterdämmerung R. Wagnera w Hong Kongu oraz wykonaniu dzieła Psalmus Hungaricus Kodály’a w Alte Oper Frankfurt. W kwietniu 2019 zadebiutował na deskach Polskiej Opery Królewskiej partią Damety w Scene buffe Alessandra Scarlattiego. Wtedy to rozpoczęła się jego stała współpraca z tą instytucją, w której wykonywał takie pierwszoplanowe role, jak: Leporello w Don Giovannim W.A. Mozarta, Garibaldo w Rodelindzie G.F. Haendla czy Uberto w La serva padrona G.B. Pergolesiego.
Giovanni Pompeo – Włoski muzyk, po studiach w swoim mieście, Materze, kształcił się w Teatro alla Scala w Mediolanie, w latach, w których współpracował z orkiestrą teatralną pod batutą najważniejszych dyrygentów na świecie (Muti, Gergiev, Luisi, Temirkanov, Levine, Chung, Sinopoli). Podstawowe dla rozwoju i dojrzewania muzycznego były spotkania i relacje z Maestro Fabio Luisim (którego był asystentem), z Maestro Aldo Ceccato, czołowym przedstawicielem szkoły Maestro Sergiu Celibidache, oraz z Maestro Nicola Samale. Były krytyk muzyczny „Corriere della Sera” (najważniejszej włoskiej gazety) Paolo Isotta poświęcił mu autorytatywny portret w bestsellerze „Cnota słonia”, nazywając go „jednym z najbardziej niezwykłych muzyków, jakich znam”. Dyrektor artystyczny i muzyczny Orkiestry Matery i Basilicaty, z powodzeniem dyryguje operami i koncertami we Włoszech i za granicą. Szczególnie warte uwagi są niedawne, chwalone koncerty w Carnegie Hall w Nowym Jorku z udziałem New England S.E. oraz w Wielkiej Sali Musikverein w Wiedniu z Orkiestrą Symfoniczną Cappella Istropolitana oraz z Orkiestrą Symfoniczną Narodowego Teatru w Brasilii (Brazylia), Orkiestrą Symfoniczną Południowej Arizony (USA), Orkiestrą Symfoniczną Hajfy, Orkiestrą Symfoniczną Kairu, Państwową Operą w Tiranie, Orkiestrą Sinfonica Abruzzese, Mission Opera (Los Angeles, USA), Narodową Orkiestrą Symfoniczną Kazachstanu, Operą w Craiova, Narodowym Teatrem Operetki w Bukareszcie, Filharmonią Ramnicu Valcea, Filharmonią Witolda Lutosławskiego w Łomży (Państwową Operą Polonia w Warnie, Filharmonią Pitesti, Orkiestrą Narodowego Radia i Telewizji Serbii RTS Belgrad, Orkiestrą Teatro Cilea, Orkiestrą Scarlatti z Neapolu, Orkiestrą Camerata XXI (Hiszpania), Harmonie Ensemble (Walencja, Hiszpania), Orkiestrą Boccheriniego z Lukki, Metropolitalną Orkiestrą Symfoniczną z Bari, Orkiestrą Filharmoniczną Kalabrii, Orkiestra Symfoniczna Sanremo, Międzynarodowa Orkiestra Włoch, Orkiestra „Antonio Vivaldi”, Orkiestra Filharmoniczna w Benevento, Camerata Strumentale Siciliana. Repertuar obejmuje dzieła symfoniczne i operowe od baroku do współczesności. Dyrygował „pierwszymi wykonaniami” Georga Friedricha Haasa („Musiche per Matera” – laureata nagrody Abbiati Prize 2019), Nicoli Campogrande, Aleksandëra Peçiego, Roberty Vaccy, Damiana D’Ambrosia, Gabriele Cosmiego. Następne nominacje obejmują opery i koncerty w USA, Włoszech, Hiszpanii, Brazylii, Polsce, Grecji, Bułgarii, Rumunii, Niemczech, Izraelu, Albanii, Portugalii i Turcji. Wymyślił i zorganizował wydarzenia o znaczeniu międzynarodowym, angażując uznanych partnerów i zdobywając prestiżowe nagrody: wśród nich reprezentacyjną tablicę Prezydenta Republiki. Poświęcił się również organizacji projektów edukacyjnych o charakterze społecznym i kulturalnym dla dzieci i dzieci najbardziej potrzebujących. W tym kontekście promował tworzenie różnych orkiestr dziecięcych i młodzieżowych zainspirowanych „Abreu System” (projekt, któremu Maestro Claudio Abbado poświęcił swoją energię w ostatnich latach swojego życia). Jest nauczycielem w konserwatorium w Materze.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.