Bez skutecznego marketingu internetowego nie jest dziś w stanie funkcjonować żadna firma. Pozycjonowanie stron internetowych wspiera budowanie widoczności witryny w internecie i pomaga przyciągać do strony nowych klientów. Jednak, czy tanie pozycjonowanie stron jest równie skuteczne? Co warto o nim wiedzieć?
Tanie pozycjonowanie stron – czy warto?
Tanie pozycjonowanie stron internetowych może wydawać się idealnym pomysłem. Jak twierdzi Rafał Jóśko z agencji Woobox, niskie koszty pozycjonowania mocno przekładają się na efekty. Bez dobrego przygotowania strategii, doboru słów kluczowych, pisania wartościowych treści oraz linków nie da się osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów. Tanie pozycjonowanie stron jest przepalaniem budżetu – płacisz, ale efektów nie widzisz. Wystarczy przeanalizować, co kryje się pod rzetelnie wykonaną usługą pozycjonowania.
Analiza techniczna strony www
Dokładny analiza witryny pod kątem technicznym wymaga sporej wiedzy i doświadczenia osoby pozycjonującej. Opiera się ona na odpowiednim układzie treści, przejrzystości kodu źródłowego, prawidłowo wykonanych przekierowaniach, a także optymalizacji grafik na stronie. Istotna jest także mapa strony, pozwalająca dotrzeć algorytmom Google do poszczególnych podstron w witrynie, a także plik robots.txt, który decyduje o indeksacji podstron.
Analiza techniczna przeprowadzona w sposób profesjonalny wymaga czasu. Jest jednak pierwszym krokiem do tego, aby pozycjonowanie stron internetowych było skuteczne.
Audyt SEO
Audyt SEO to usługa o szerokim spektrum działania. Dzięki niemu sprawdzany jest aktualny stan witryny, a także błędy w jej optymalizacji. Pozycjonowanie stron internetowych wykonuje się na podstawie profesjonalnego audytu SEO, którego cena – w podstawowej wersji – zaczyna się od 2000 zł. Tanie pozycjonowanie stron może się zaś wiązać z przeprowadzeniem darmowego audytu lub audytu pobieżnego, a tym samym skutkować mniejszą skutecznością działań budowania widoczności w sieci.
Content marketing
Wartościowe treści mogą występować w różnych formach. Najpopularniejszą z nich są wpisy blogowe. Jednak, aby content marketing mógł poprawnie funkcjonować, konieczne jest stworzenie strategii. Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na przygotowaniu grupy słów kluczowych wraz z doborem określonych tematów na bloga. Najczęściej firmy decydują się na publikację 4-8 wpisów miesięcznie. Każdy z nich musi być określonej długości, dobrze zoptymalizowany pod SEO i ciekawy dla czytelnika.
Stworzenie takiego artykułu przez profesjonalnego copywritera to zwykle kilkaset złotych. Sporo kosztują również narzędzia doboru słów kluczowych. W content marketingu dużo daje także analiza konkurencji oraz linkowanie wewnętrzne.
Analiza słów kluczowych
Stale rosnąca konkurencja sprawia, że nie każde słowo kluczowe sprawdzi się do budowania widoczności. Niektóre frazy potrzebują sporych nakładów pieniężnych, aby firmy mogły z ich pomocą wyświetlać swoje witryny w TOP10 w Google. Dlatego kluczowy jest ich wybór. Istotne jest posiadanie profesjonalnych narzędzi, które wskazują popularność oraz konkurencyjność danej frazy. Czasem przydatne mogę być narzędzia do tworzenia tekstów SEO – pokazujące, jakie frazy i w jakiej ilości powinniśmy zamieścić w treści.
Miesięczny dostęp do takich narzędzi to często kilkaset lub nawet tysięcy złotych – gdy agencja obsługuje wiele firm jednocześnie.
Analiza konkurencji
Aby strona wyróżniała się w sieci, konieczne jest zrozumienie, na jakich polach działa już konkurencja. Nie ma sensu pozycjonować się na frazy, na które pozycje w pierwszej dziesiątce zajmują wielkie korporacje. Analiza konkurencji pozwala też wyłapać luki w działaniach innych firm.
Tanie pozycjonowanie stron internetowych zwykle nie obejmuje tej analizy albo jest ona pobieżna.
Linki zewnętrzne
Link-bulding to budowanie wiarygodności witryny w internecie. Google na podstawie ilości oraz jakości odnośników sprawdza, czy dana strona jest wartościowa dla użytkownika. Pozyskiwanie mocnych linków to proces mozolny i wymagający sporej wiedzy. Pozycjonowanie stron internetowych na podstawie odnośników z katalogów firmowych oraz linków tworzonych automatycznie nic nie daje, a to skuteczne za to sporo kosztuje.
Optymalizacja istniejących treści
Profesjonalna agencja SEO zajmuje się nie tylko tworzeniem nowych tekstów, ale także optymalizacją starych. To pozwala jej na osiągnięcie dobrych wyników w całej witrynie. Wymaga to dokładnej analizy i umiejętności korzystania z takich narzędzi jak Google Search Console.
Bieżące monitorowanie efektów
Po każdym miesiącu współpracy agencja sprawdza, jakie efekty przyniosły wdrożone przez nią działania. W ten sposób może ona określić, czy pozycjonowanie stron internetowych jest skuteczne. Natomiast tanie pozycjonowanie stron może opierać się na budowaniu widoczności na niszowe frazy, ale bez efektu wpływającego na sprzedaż w witrynie.
Pozycjonowanie stron – zobacz faktyczne koszty
Faktyczne koszty pozycjonowania wiążą się z ogromną ilością usług, które obejmuje ten proces. Sporo kosztuje już samo tworzenie treści, nie wspominając o linkach oraz optymalizacji technicznej strony. Agencja ponosi również koszty profesjonalnych narzędzi oraz płaci wynagrodzenie dla swoich pracowników.
Jednak decydując się na współpracę z profesjonalną agencją SEO, mamy pewność, że strona firmowa zacznie przyciągać i utrzymywać klientów, wpływając na większą rozpoznawalność marki, przewagę nad konkurencją czy zwiększone przychody ze sprzedaży.
Nie stać Cię na usługę pozycjonowania stron – działaj samodzielnie
Jeśli przeraża Cię cena pozycjonowania lub nie dysponujesz wystarczającym budżetem, aby współpracować z agencją SEO, spróbuj pozycjonować swoją stronę samodzielnie. Pozycjonowanie strony polega na zwiększeniu jej widoczności w organicznych (naturalnych, niepłatnych) wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie zaczynamy od optymalizacji strony pod kątem SEO, wiele aspektów możesz wdrożyć już teraz, takich jak np. optymalizacja obrazków przy pomocy zewnętrznych narzędzi do zmniejszania ich rozmiaru bez utraty jakości. Kolejnym krokiem, będzie stworzenie ciekawych treści na bloga firmowego, które pozwolą zwiększyć ruch na stronie.
Blog firmowy to jedna ze skuteczniejszych metod samodzielnego pozycjonowania
Profesjonalny blog firmowy potrzebuje dobrego dostosowania pod SEO. Dlatego przed stworzeniem tekstu, przeanalizuj słowa kluczowe w obrębie danej tematyki. Stwórz nie tylko listę fraz, ale także pytań, które odbiorcy zadają sobie w związku z danym zagadnieniem. Umieść je we wpisie.
Jednocześnie dostosuj długość wpisu oraz stosuj się do zasad pisania dobrych tekstów pod SEO. Twórz krótkie akapity, używaj wyliczeń oraz pogrubień najważniejszych fragmentów w treści. Dodawaj również linki do wcześniejszych wpisów, aby tworzyć spójnie, wpływające korzystnie na SEO, linkowanie wewnętrzne.
Blog firmowy – 8 sposobów na to, aby go skutecznie prowadzić
Sam blog niewiele zdziała, jeśli nie wiemy, w jaki sposób tworzyć wpisy i je promować. Co zaciekawi Twoich odbiorców? Kiedy publikować artykuły? I czy są jakieś sztuczki, które w krótkim czasie pozwolą Ci zwiększyć świadomość firmy właśnie przy pomocy bloga firmowego? Poznaj 8 kroków, które musisz podjąć, aby Twój blog firmowy zyskał renomę i zapalonych czytelników.
Zaprojektuj wygląd bloga firmowego
Blog firmowy powinien stać się integralną częścią Twojej strony. Te same czcionki, ta sama kolorystyka to konieczność. Ale dodatkowo warto zaplanować pozostałe, niezwiązane ze stroną aspekty.
Potrzebne będą kategorie. Ułatwią one wyszukiwanie konkretnego tematu, a także wpłyną korzystnie na pozycjonowanie bloga i strony. Dodatkowo zadbajmy o linki wewnętrzne, w tym prowadzące ze strony głównej na bloga, a także te w ramach samego wpisu, np. na końcu treści w postaci powiązanych artykułów.
Przyda się także stworzenie struktury wpisu, np. bloki promujące produkty we wnętrzu wpisu, a także sposób dodawania obrazków, wykresów czy zdjęć, które powinny być wysokiej jakości.
Przygotuj tematy
Teraz czas na tematykę. Blog firmowy powinien oscylować w tematach bezpośrednio i pośrednio związanych z Twoją działalnością. Możesz pisać o produktach, tworzyć rankingi, odpowiadać na pytania. Ważne jednak, aby blog był nasycony wartościową wiedzą, a nie natarczywym promowaniem produktów i usług. To warto robić, ale przy okazji.
Tematyki poszukaj w mailach od swoich klientów, w komentarzach na blogach konkurencji oraz na forach internetowych. Dobieraj tematy do swojej wiedzy – pisz tylko o tym, na czym się znasz. Blog firmowy ma budować autorytet firmowy i pokazywać Cię jako eksperta – a jeśli nie masz pojęcia o temacie, możesz stworzyć wpis, który podważy Twój biznesowy wizerunek.
Dodatkowo tematy warto przygotować sobie na kilka miesięcy do przodu. Dobrze też zapisywać sobie inspiracje na przyszłe wpisy, tak aby w razie potrzeby zawsze mieć pod ręką kilka pomysłów na artykuł.
Dopasuj język na blogu firmowym
Blog firmowy potrzebuje czytelników. A tych znajdziesz tylko wtedy, gdy we wpisach poruszysz ich problemy oraz rozwiejesz wątpliwości. Warto także używać języka, którym posługuje się Twoja grupa docelowa. Pisz konkretnie i prosto, a skomplikowanych sformułowań używaj tylko wtedy, gdy masz pewność, że odbiorca końcowy Cię zrozumie.
Zwracaj także uwagę na:
– formę do adresata: niektóre działalności wymagają zwracania się per Pan, Pani, w pozostałych możesz używać formy na „Ty”;
– błędy: przeczytaj wpis na drugi dzień po jego napisaniu, dzięki temu usuniesz literówki i błędy składniowe, możesz także użyć profesjonalnego narzędzia, np. languagetool;
– komentarze: udostępnij tę sekcję dla swoich czytelników, dzięki temu zyskasz z punktu widzenia SEO, a także otrzymasz pomysły na kolejne wpisy.
Twórz chwytliwe nagłówki
Obok dobrego wpisu na blogu firmowym można przejść obojętnie, jeśli stworzysz do niego przeciętny nagłówek. To on przyciąga i zachęca do kliknięcia. Zadbaj więc, aby nagłówki były jednocześnie konkretne i pobudzały ciekawość czytelników.
Badania pokazują, że najwięcej kliknięć generują nagłówki zaczynające się od „jak” oraz te z wyliczeniami, np. 10 sposobów na przygotowanie makaronu w 30 minut.
Zadbaj o regularność publikacji
Kluczowy wpływ na sukces bloga ma regularność publikacji. Przyjmuje się, że blog firmowy wymaga tworzenia wpisów przynajmniej raz w tygodniu. To jednak zależy od branży oraz tego, co zamierzamy publikować.
Istotna jest jakość wpisów oraz ich długość. Warto także podejrzeć, ile artykułów w miesiącu publikuje konkurencja. Zaplanujmy nie tylko ilość, ale także rodzaj wpisów z wyprzedzeniem. A do tego różnicujmy artykuły. Piszmy klasyczne treści, publikujmy filmy, rankingi czy dodawajmy infografiki.
Promuj bloga
Pozycjonowanie bloga firmowego pomaga w budowaniu jego widoczności. Ale warto robić coś więcej. W promocji przydadzą Ci się media społecznościowe. O nowych wpisach warto informować w postach na Facebooku. A takie platformy jak Instagram czy Pinterest sprawdzą się w przypadku infografik.
Analizuj skuteczność
I na koniec – sprawdzaj, ile osób odwiedziło bloga i w jaki sposób do niego dotarło. Pomoże Ci w tym darmowe narzędzie, Google Analytics. Analizuj słowa kluczowe oraz czas przebywania na stronie. I na podstawie tego aktualizuj i usprawniaj swoje kolejne wpisy.