Black Friday kojarzy się z okazją do zrobienia tańszych zakupów. I tak rzeczywiście jest, ale warto przy tym zachować czujność. Dotyczy to nie tylko zakupów w sklepach stacjonarnych, ale również przez Internet.
Z myślą o ochronie konsumentów Izba Gospodarki Elektronicznej wypracowała “Dekalog bezpiecznych zakupów przez Internet”, w którym wskazuje na co zwracać uwagę, co sprawdzić i czego unikać podczas zakupów w sklepach i na platformach internetowych.
W przypadku zakupów w sieci należy:
– sprawdzić opinie o sprzedawcy oraz na ich wiarygodność;
– sprawdzić dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy, które muszą być widoczne;
– kupować w wiarygodnych sklepach internetowych.
– sprawdzić regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów; prawo daje nam możliwość zwrotu zakupionych towarów w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu;
– sprawdzić czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL – szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych);
– sprawdzić wybór różnych metod płatności;
– czytać dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych;
– wylogować się po dokonaniu zakupu;
– napisać swój komentarz po każdej transakcji.
Warto wiedzieć, że kupujący zawsze ma prawo do reklamacji, jeśli produkt posiada wadę. Nie ma znaczenia czy zakup dokonany był w sklepie internetowym czy stacjonarnym.
Więcej informacji uzyskać można w biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Zamościu. Przyjęcia interesantów – mieszkańców miasta Zamość w dniach: poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.30 – 15.30, wtorek w godz. 8.00 -16.30, w budynku Urzędu Miasta ul. Partyzantów 10, pokój nr 320. (tel. 84 677 24 22, email: konsument@zamosc.pl)